Meat Casserole

we were so eager to eat it that we forgot to shoot the photo first before starting our dinner!

I just thought of sharing this recipe that i tried few days ago for our iftar and dinner. So here you go!

What you need:

1. 200g of pasta of your choice.

2. A medium sized onion, chopped.

3. 2 cloves of garlic, chopped.

4. 250g of minced meat.

5. A bell pepper, sliced.

6. A small carrot, grated.

7. A small potato, grated.

8. 1 tsp salt.

9. 1/2 tsp Italian mixed herbs.

10. 3 tbs of melted butter.

11. 1 cup of thick mushroom soup.

12. 1/2 cup of milk.

13. 2 eggs.

14. 1 cup of grated cheddar cheese.

15. 1 cup of mozzarella cheese.

16. 2 cups of crushed potato chips (salt flavored).

17. A good functioning oven!

How you prepare it:

1. Bring 2 liters of water with 1 tsp of salt to boil, cook the pasta till al dente (firm but not hard), drain, then put it aside.

2. Saute the chopped onion and garlic in with the butter. When it turns brownish, mix in the minced meat and cooked it for about 10 minutes.

3. Then, mix in the sliced bell pepper, grated potato and carrot together with the salt and the italian herb. Cook it for about another 5 minutes. Then, let it cool down.

4. Mix the eggs and the milk, and beat them till well mixed.

5. Preheat the oven at 180-200 Celsius for about 10 minutes.

6. In a large bowl, thoroughly mix together the pasta, the cooked meat and vegetables, the mushroom soup, the egg and milk mixture, and the cheddar cheese. Transfer it to a baking dish, and top it with the mozzarella cheese and the crushed potato chips.

7. Bake for 25-30 minutes in the preheated oven. After the timer stops, let it stay in the oven for another 5 minutes.

8. Serve it hot and bon appetit!

bon appetit!

p/s: I was too lazy to shoot the casserole with my DSLR, so the photos above are from my wife’s phone and mine. What’s important is that my wife loved the casserole, wohoo!

chewy gummy

as i walked along a road

awfully glee and carefree

i stepped on a gum chewed already

yucky-icky-sticky-bitsy

Oh no, dear me

it’s so gooey.

as it stuck durably

tight and stubbornly

on the sole of my shoe

so persistently

i ponder and observed

and came to see

this gum. yes, this..

that’s bothering me

what if we think

this thing as ma’asi

it may seem small,

but if you forsee

it’ll be stuck to you

like this chewy gummy.

Oh no, that’s bad!

even more remorseful

i shall not let my life be regretful!

 

little gum has taught me

such wonderful analogy

be careful of that sticky

bad habit, zunub wal ma’asi..

 

 

 

 

 

 

04/08/11

10 pm

guest/tarbawi room

 

cinggam memang susah nak dibuang

tapi kena buang.

tak boleh biarkan ia terus melekat.

sama dengan jahiliyyah dalam diri.

Elective in Dermatology department

بسم الله الرحمن الرحيم والصلاة والسلام على رسول الله

Alhamdulillah, our elective course in Dermatology Department is practically OVER!

well, i might sound like i did not enjoy even the least of it.. but not really, i enjoyed myself nevertheless and regardless of the repetitions, i think some time later in life, far into the future.. i’ll be blessed for going through all that.. besides, like one of the famous Egyptian Arabic proverb says:

التكرار يعلم الشطار

“REPETITION TEACHES THE CLEVER”

but i found another proverb that says;

التكرار يعلم الحمار

Repetition teaches (even) a donkey.. what?!?! ;)

today’s class was rather fulfilling for me. i found myself enjoying the topic of Vasculitis! i believe i felt that way because, way back during my rounds in internal medicine department last year (fourth year) i cracked my head into studying Vasculitis for TBL with all those strange terms and i really felt it was way tooo heavy for a fourth year student to study (well, that was what i thought back then)… and today, when the Dr went through the topic, i was excited to come across them all again, having flashbacks of the notes i jotted down..

well, that was not the only thing that i felt interesting today..

we had the chance to see how an ellipse skin biopsy was done. more or less like this.

and to make things more interesting was that the patient was query of Kaposi Sarcoma in a suspected HIV positive patient. my eyes went wide open when i heard the Dr discussing with other Drs wanting to do a list of investigations for the patients including to test him for HIV.

Kaposi sarcoma is a common disease to come in AIDS patient and is related to Human Herpes Virus 8 (HHV-8). it is a malignancy affecting the blood vessels hence the bloody biopsy and  the erythematous to violaceous cutaneous lesions seen having several morphologies.

in AIDS-diseased patient however it is common to find the lesion in the body folds and extending in the upper trunk. like the patient we had, he has erythematous lesions under the armpit (where the biopsy was taken), between the abdominal folds, around the genital area and even around the eyes. the patient was very old, rather cachexic, had previously lost weight and was from Syria.

i pray that the results will be good and that HIV will be ruled out as a differential diagnosis of his condition.. ameen ya Rabb.

interesting case it was. and very rare to encounter i believe.

at the end of this round.. i came to believe that no specialty in medicine is easy. i had the perception that Dermatology is an easy field dealing with simple diseases… rather it is very vast. a single lesion has many differential diagnosis. and one must have a strong knowledge of internal medicine.

quoting some of the Professors and Drs :

“i like dermatology, because you can see the lesion and disease. unlike some diseases like in the internal medicine, you cannot see.”

“i took dermatology because i thought it was simple and when i studied in medical school, the book was small (to indicate that there’s not much to be known). but when you are in the Masters program, the books to be read is that big (showing how much load it was). it’s very huge. with many many differential diagnosis..”

.

.

.

aaah.. i’m just relieved that my studying course this year is finally coming to an end. a lot have i gone through this year, many experiences… including special events and memories to be cherished all my life.. :)

and now is the time for study leave! the best time of the year to study and at the same time, imagining yourself returning back to your loved ones in Malaysia..

please pray for all of us here.. and may Allah reward you in return way much more..

Allahul Musta’an..

Looking forward to study with my partner- we make a good study group when it comes to Exams~ :) hopefully we make a good study group even during our classes and rounds ;P

next year maybe?? Oh My God, it will be the only year left pun! must strive harder and smarter…

will be moving on to the final year of medical school.. can’t imagine what’s it like to be graduating after 6 years of studying…

-.-

relieved?

or scared?

Cinta itu daripada Allah Ta’ala

بسم الله الرحمن الرحيم والصلاة والسلام على رسول الله

Ramadan hadir membawa pelbagai perasaan, kenangan dan memori.

kalau mereka yang belajar di mesir, pasti merasai kemanisan Ramadan dan indahnya berpuasa di bumi anbiya’ ini.. jauh berbeza berbanding Malaysia.

Ramadan kali ni, tak lagi di Shatby. kalau dulu merasa juga solat tarawih di Game’ Ibrahim yang jema’ahnya melimpah ruah sampai penuh jalan-jalan di sekitarnya. bagaikan lautan manusia.. atau kadang-kadang nampak macam semut-semut ketika bertebarannya manusia untuk pulang setelah selesai solat bersama. naik tram yang lazimnya seperti kura-kura tu terasa bagai siput! hehe.. kadang-kadang lebih selesa berjalan kaki je balik, rumah Shatby tak berapa jauh pun.

Walaupun solat kali ni di masjid yang dekat sahaja tapi Alhamdulillah, hikmah Allah tetap ada dan sarah nak kongsikan beberapa mutiara yang sempat dikutip untuk manfaat bersama insyaAllah.

antara 4 raka’at tarawih dan 4 raka’at seterusnya ada seorang akhawat arab yang bangun memberi tazkirah, mula-mula terkejut juga, macam marahkan seseorang.. tapi rupanya dia sedang memberi tazkirah dengan penuh lantang dia bersuara, laju sungguh tapi sempat sarah tangkap 2 hadis yang dikongsikan. atau mungkin yang membawa erti yang sama dengan apa yang telah dikatakan.

Hadis Cinta itu daripada Allah SWT.

عن أبي هريرة ـ رضي الله عنه 
قال: قال رسول الله صلى الله عليه وسلم: “إن الله إذا أحب عبداً دعا له جبريل، عليه السلام، فقال: إني أحب فلانا فأحبه، قال: فيحبه جبريل، ثم ينادي في السماء فيقول: إن الله يحب فلانا فأحبوه، فيحبه أهل السماء، قال: ثم يوضع له القبول في الأرض

Diriwayatkan daripada Abu Hurairah r.a, daripasa Nabi s.a.w, Baginda bersabda : “Apabila Allah mencintai seseorang hamba, Dia menyeru Jibril: “Sesungguhnya Allah mencintai si fulan, maka cintailah kepadanya.” Lantas Jibril mencintainya, lalu Jibril menyeru di kalangan penghuni langit: “Sesungguhnya Allah mencintai si fulan, maka cintailah kamu semua kepadanya.” Lalu semua penghuni langit mencintainy. Kemudian diletakkan untuknya penerimaan di kalangan penduduk bumi.” Hadis diriwayatkan oleh al-Bukhari, Muslim dan al-Bazzar.

Hadis ni pernah kami serumah (bait ulfah) baca bersama ketika sharing malam-malam kami dari kitab Al-Adab- himpunan hadis-hadis adab dalam Islam. di sini sarah sertakan sekali huraian berkenaan dengan hadis ini.

Al-Bazzar meriwayatkan daripada Abu Hurairah r.a, bahawa Nabi s.a.w bersabda:

Tiada mana-mana hamba melainkan dia ada reputasi di langit. Jika reputasinya baik, ia diletakkan di bumi, Jika reputasinya buruk, ia juga diletakkan di bumi.

Melalui sanad Suhail daripada bapa beliau, at-Tarmizi dan Ibnu Abi Haitam menambah selepas lafaz di atas:

Kemudian Rasulullah s.a.w membaca firman Allah Ta’ala yang bermaksud:

إِنَّ الَّذِينَ آمَنُوا وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ سَيَجْعَلُ لَهُمُ الرَّحْمَٰنُ وُدًّا   -سورة مريم ٩٦

Sesungguhnya orang-orang yang beriman dan beramal soleh, Tuhan yang Maha Merahmati akan menjadikan untuk mereka kasih sayang (antara mereka. Dengan kasih sayang itu, mereka saling berkasih sayang dan mencintai, serta mereka dikasihi Allah).

Muslim pula menambah dalam riwayat beliau:

Apabila Allah membenci seseorang hamba, Dia memanggil Jibril: “Sesungguhnya Allah membenci si fulan, oleh itu bencilah kepada dia.” Lalu Jibril membencinya. Maka Jibril menyeru di kalangan penghuni langit: “Sesungguhnya Allah membenci si fulan, oleh itu bencilah kepada dia.” Lalu semua penghuni langit membencinya. Kemudian kebencian kepadanya diletakkan di bumi.

Pengajaran yang menarik:

1) Allah memanggil hamba yang dicintaiNya dengan NAMAnya sendiri! sangat spesifik! dan bukan sekadar menyebut pangkat, jawatan atau pekerjaannya di dunia. dalam kita bergaul sesama manusia, memanggil seseorang dengan namanya sendiri menunjukkan keintiman.. mencipta ‘bonding’, malah dengan ‘patient’ sekalipun.

2) Kasih sayang dalam hati manusia adalah tanda kasih sayang Allah- kemahuanNya untuk memberi kebaikan pahala kepada hambaNya. Kasih sayang malaikat pula ialah mereka memohonkan ampun untuknya, mahukan kebaikan untuknya di dunia dan akhirat. dan kasih sayang hamba-hamba Allah kepadanya ialah kepercayaan baik mereka kepadanya dan kemahuan untuk menolak keburukan daripadanya.

3) maksud penerimaan yang disebut ialah penerimaan terhadap hamba tersebut dengan kasih sayang, kecenderungan hati dan keredhaan kepadanya

4) cinta terbahagi kepada 3:

  • cinta ketuhanan – Cinta Allah kepada hamba
  • cinta rohani – Cinta para malaikat kepadanya
  • cinta semula jadi – Cinta para hamba kepada hamba tersebut

5) Pentingnya doa dan membersihkan diri dengan istighfar , beramal soleh dan cuba sedaya upaya untuk meningkatkan taqwa diri dalam hidup.. supaya kita menjadi hamba yang dicintai Allah.

6) Sebelum kita mencari cinta manusia, kita perlu cari Cinta Allah dahulu.. ;)

اللهم أني أسألك حبك وحب من يحبك وحب عمل يقربنى إلى حبك  

ada lagi satu hadis yang ukhti tu kongsi.. berkenaan kemurahan rezeki dengan sebab silaturrahim. sarah sambung lain kali insyaAllah.. :)

rindu sharing serumah kita dulu-dulu dengan shifa (mama), taqiah (kakak) dan afifah (nunu).. :) uhibbukum fillah~  <3

Mana satu Ramadhan anda?

Alhamdulillah, Allah sampaikan kita ke Ramadhan tahun ini. Semoga kita tidak putus dalam berusaha ke arah menjadikan Ramadhan ini, Ramadhan yang terbaik dalam hayat kita setakat ini, kerana tiada seorang pun di kalangan kita, yang mampu menjamin bahawa dia akan dapat bertemu dengan Ramahdan tahun hadapan.

Saya sekadar ingin membawa satu persoalan, bagaimana agaknya Ramadhan anda pada tahun ini akan dilalui? Adakah seperti Ramadhan para sahabat yang kesannya bertahan sehingga 6 bulan selepas Ramadhan, dan kemudiannya mereka lantas menyiapkan diri untuk bertemu dengan Ramadhan yang akan datang, seawal 6 bulan juga. Atau adakah Ramadhan kita berlalu dgn sia-sia? Ayuh ikhwah dan akhawat sekalian, kita cuba sebaik mungkin untuk mencontohi para Sahabat Radhiallahu ‘anhum dan Nabi Muhammad s.a.w.

Atas dasar inilah, saya nak ajak sahabat2 agar menghayati lirik lagu The Zikr; Ramadhan 2 Zaman. Mendalam maksudnya, menyentuh kalbu. Moga Ramadhan kita, Ramadhan yang menjadikan para sahabat dan Baginda s.a.w. sebagai qudwah, bukan Ramadhan yang disia-siakan, lantas menjadi haprak dan tidak bernilai.

 

Ramadhan,satu nasib tak serupa,
peluangnya sama, natijahnya berbeza.

Ramadhan mereka, gemilang cemerlang,
mukmin berjasa di awal zaman,
ramadhan kami malam terbuang,
muslim berdosa di akhir zaman.

Mereka gembira krn kedatanganmu,
kami gembira dgn pemergianmu,
malam mereka menyinar disimbah nur al-quran,
tp malam kami bulan bertemu dengkur.

Mereka berlumba mengejar maghfirah,
tp kami, nafsu diburu nafsu,
hati mereka bercahaya digilap taqwa,
jiwa kami gelap didera dosa.

Takbir mereka takbir kemenangan,
hadiah mujahadah sebulan ramadhan,
takbir kami lesu tak bermaya,
tanda kalah lemah tak berdaya
puasa sekadar lapar dan dahaga.

 

Ya Allah, kau bantulah kami ke arah memanfaatkan Ramadhan ini sebaiknya, Kau masukkanlah kami ke dalam golongan yang sedikit, golongan yang bertaqwa kepadamu dengan sebenar-benar taqwa, yang dijanjikan dengan balasan syurgaMu di akhirat kelak.