Time flies

Amru is 7months old today.
How time flies fast!

Teringat talk dr seorang syeikh yang cerita tentang dajjal bilamana ia keluar, hari yang mendatang rasa panjang, keesokannya lebih panjang dan sampai sehari rasa setahun! Macam tak percaya je tapi benar, kena percaya.
Sambung syeikh tu kalau kita orang Islam masih hidup, perlu terus solat pada waktunya. Macamana agaknya, jika dinisbahkan sehari kepada setahun. Lama sungguh nak tunggu waktu solat seterusnya..
Mungkin waktu tu je nanti kita akan rasa masa berjalan dengan lambat sekali.

Every minute counts and is accounted for.

*Being a stay-at-home wife and mother can easily make me tangled and caught up in time.*

SOLAT pada awal waktu, dengan khusyuk dan sempurna.. Mungkin akan menambahkan keberkatan masa yang ada.

Jaga solat untuk lebih disiplin dengan masa.

Advertisements

untukmu ukhti

untukmu ukhti,

kata-kata penguat jiwa, pemupuk kasih, pengubat rindu.. :)

ku tahu, tugas sebagai pelajar, besar dan berat dirasa. lagi-lagi kita punya cita-cita, bukan hanya segulung ijazah, bahkan buat ummah tercinta!

masa. memang takkan pernah ia menyebelahi kita. puas macam mana pun kita mengejarnya, tetap ia akan berlalu, membiarkan kita dalam sendu, mengharap sesaat dua lagi ia bertamu.

masa. bukankah ia juga makhluk? bukankah Allah penciptanya? makhluk yang taat beredar, berputar dan berjalan. terus berjalan hingga saat terakhir Allah izinkan.

Allahlah pemiliknya.

Allahlah pemegangnya.

maka pintalah pada penciptanya untuk berikan kita keberkatannya. keberkatan masa buat kita rasa cukup. cukup untuk kita berusaha.

usah dirisaukan banyaknya buku perlu dibaca, banyaknya nota perlu diteliti, banyaknya yang belum difahami! tapi teruskanlah melangkah, walau satu-satu.. akan jadi seribu..

khusyuklah dalam solatmu, insyaAllah kau akan khusyuk juga ketika belajar.

tekunlah dalam doamu, insyaAllah kau akan bina tawakal padaNya.

susahnya sekarang, membina sabar untuk susah akan datang.

mendidik diri menghadapi nanti, yang tidak pasti.

kita akan berterima kasih pada ujian hari ini yang buat kita terus berusaha untuk hari esok!

semoga Allah memeliharamu, niatmu, qudratmu, dan diberi segala kekuatan, dijauhkan dari segala kerisauan.

doaku dari jauh, disisipkan khas untukmu ukhti..

berlarilah. seketika berhenti me’refresh’ diri, membasahi tekak dan hati. kemudian teruslah berlari.

sampainya waktu, kau akan sampai ke titik akhir. tak perlu lagi berlari. cuma masa untuk menikmati di jannatul Firdausi.

 

Sesiapa yang membacanya (Surah Al-Ikhlas, Surah Al-Falq dan Surah An-Nas)  sebanyak tiga kali diwaktu pagi dan petang, nescaya Allah SWT akan mencukupinya dari segala sesuatu.” (HR. Abu Dawud no. 4419, An Naasaa’i no. 5333, dan At Tirmidzi no. 3399)

Kembali menulis!

Lamanya tak update blog. Dalam tempoh setahun lebih, sempat graduate, bersalin dan dah besar pun amru, si buah hati pengarang jantung. Sampai dia dah tumbuh gigi dan banyak membebel, belajar membuat bunyi :-)

Sekarang sarah masih belum kerja, plannya nak tunggu lepas raya, kasi lepas ramadhan dulu. Amru pun masih dalam follow up Dr selepas operation buang BCG adenitis dia. Jadi elokkan postpone dulu hasrat. Harapnya bila dah masuk kerja nanti, i will be more ready to accept the workload of a houseman.. *tough*

I feel like writing again, but maybe this time i want to make my posts short, sweet and simple :-) (yeke?)

Well, let us see… Hehe
Rabbi yassir wala tu’assir