Growing Old with You…

“I’ll get your medicine when your tummy aches
Build you a fire if the furnace breaks
Oh it could be so nice, growing old with you..”

there goes a part of  a song by adam sandler, ‘Grow old with you’. i used to think it was the cutest song ever.. :) and suddenly, i remembered the song once again.

and because it’s my husband’s birthday~ :) in egypt, we got used to celebrating it the night before because after 6pm in alexandria, it’s already midnight in malaysia..

Dear, since your birthday this year, is the first to celebrate it together.. i badly want to make it a wee bit special :) not to say that i’m an eager birthday-celebrator but since we’re a couple now and special dates are the times for us to show appreciation to our partner.. i’d like to take the opportunity to just do that :)

i’m not sure as to how i’ll write this post and how it’ll end up to be, but i just want to say take the opportunity to say them..

I used to call you a friend. the one i can depend..

to help me with anything at anytime..

i know you never mind, to even spend a dime.

but never did i have the slightest clue, neither did you

that we both were meant, for a lifetime romance.

You proposed so suddenly, in the month of november,

and that message i wrongly sent, i clearly remember,

was to make every step easier, faster and simpler,

never was it unplanned, as Allah the Exalted is All Knower.

Approaching the big day, when some asked.. do you love him?

who? him? my future husband..?

not yet, as i shaked my head.

though i was honestly worried i may not fall in love,

head over heels as deeply enough..

but above all, i had trust, that’s all that matters.. so it wasn’t that tough.

After the big day, i felt anew..

you were a different person from what i knew.

as i mingled with your family, my heart grew fonder.

i have a new life, i have a lover, a partner-no more a loner.

my worries vanished with the wind,

my tears washed,

my heartache mended..

the war has ended..

and my view bathed with sunlight,

Oh Allah, You heard my plight!

And you came as a gift, when i least expected,

like the rainbow, when a storm had passed and ended,

like the dawn, after the night was dreaded..

and surely you should be appreciated.

Even more on this meaningful day,

i can never know what perfect words to say,

to say thank you from the deepest part,

you surely managed to steal my heart!

***

Dear,

thank you for accepting me just the way i am,

thank you for adapting with my ways,

thank you for accompanying me on this journey,

thank you for leading my prayers,

thank you for supporting me to do dakwah,

thank you for reciting our night prayers,

thank you for lending your shoulders as i sleep, or weep..

and thank you for making me smile.. all this while :)

i want to grow old with you in this world,

and grow young with you in jannah~ :)

lots of love <3

sarah

Advertisements

usrah

“usrah adalah halaqah yang ada ukhuwwah dan tarbiyyah.”

“manakala halaqah ialah usrah yang tiada ukhuwwah dan tarbiyyah.”

perkataan usrah tu sangat mendalam maksudnya.

dan kenapa ianya dipanggil usrah? kembali kita melihat maknanya… ‘keluarga’.

dalam keluarga, kita dididik.. bukan sahaja diajar.

dalam keluarga, tercipta ikatan yang kuat. saling mengambil berat.

dalam keluarga, kita belajar menerima teguran.

dalam keluarga, kita ikhlas memberi.

kita punya tanggungjawab.

ia adalah ‘support system’ kita yang utuh. ampuh.

bila kita pulang ke keluarga, kita rasa selamat. tercas… bahagia. senang.

orang kata.. bila kita berukhuwwah kerana ‘Dakwah’, ikatan tersebut sangat kuat..

pernah rasa?

perbualan berkisar tentang usaha untuk mencapai redhaNya sahaja. kerja yang tak pernah selesai. tiada masa kosong. setiap perkataan adalah tentang bagaimana nak memartabatkan Islam tu kembali. tiada apa yang tersia. Subhanallah..

ikatan yang lebih kuat daripada ikatan persahabatan atas dasar minat yang sama, kampung yang sama, sekolah yang sama.. dasarnya adalah kecintaan yang satu, ke arah Cinta Allah dan Rasul..

dan orang kata.. bila kita cinta kerana Allah, sumber kasih sayang tersebut ialah Allah.. sumber yang tak akan putus. terus mengalir.

seperti dakwahNya yang takkan putus, terus menyuburkan apa yang ada di sekelilingnya.. tenang dan akhirnya mampu mengubah keadaan tanah semulajadi secara berdikit-dikit.

cinta yang kutemui bermula dengan usrah.

dan terus, ku mahu belajar berdakwah.

kelas pukul 9

pagi tadi pagi yang istimewa. sejak semalam lagi sarah giat merancang perjalanan hari ni.

bangun pagi sesudah subuh, nak pergi jogging kat tepi pantai. sebelum tu, kena keluarkan dan rendam isi ayam untuk dibuat nasi goreng. keluarkan siap-siap sebab balik dari jogging, nak terus masak nasi goreng untuk sarapan dan untuk bekal tengahari. lepas tu siap-siap terus untuk ke kelas dan keluar rumah pukul 8:30 pagi! tak boleh lewat untuk kelas pukul 9 sebab pagi ni kelas Prof Nahed yang garang! GULP!

pengalaman berada dalam kelas dia mengajar hari tu cukup untuk memotivasikan kami untuk keluar awal kali ni. ‘late-comers’ dicemuh, diletakkan di belakang kelas dan tidak diendahkan.. sampailah kami buktikan kat dia yang kami tidak ‘lazy’ dan ‘not-motivated’ seperti yang dikatakan.

dan akhirnya pagi tadi, kami keluar pukul 8:35 pagi. 5 minit lewat daripada yang dirancang.

sampai ke seberang jalan untuk menunggu tramco (van awam), satu-satu tramco berlepas laju. yang berhenti pun, bukan nak ke mansyiyyah. adoiii… berat ni, berat. Prof Nahed nanti marah! kalau ada pun lepas tu yang berhenti semuanya penuh. dan akhirnya bila dapat naik, ada 10 minit je tinggal sebelum pukul 9. SAH tak lepas nak sampai kelas tepat pada masanya, lebih-lebih lagi ‘traffic jam’ kat mesir yang menjadi-jadi sejak naik tahun 6 ni.

dalam tramco yang asyik pula berhenti menurun dan menaikkan penumpang, sarah berhenti risau dan berfikir sejenak.

sarah bisik kat suami di sebelah..

“agaknya… niat kita salahlah.. kita punyalah nak datang kelas awal sebab takutkan Prof tu, bukan sebab memang kita nak pergi awal ke kelas. dan Allah uji kita macam ni. kita tak cukup ikhlas.”

terdiam lagi.

“kita kena banyak-banyakkan istighfar ni…”

sungguh, rasa sedih dan insaf.

selagi niat dan keikhlasan tidak padu dan mantap… Allah pasti akan uji.

walau kita merancang sekalipun, tapi untuk hadaf yang lain, tidak menyertakan redha Allah dan lebih mencari redha manusia..

Allah kembali mengingatkan yang Allahu A’la ‘ala kulli syai-in. Allah itu lebih tinggi daripada segala benda.

Prof Nahed garang, tapi semangat mengajarnya sangat tinggi. daripada banyak-banyak kelas family medicine yang sarah pergi, kelas dialah yang paling difahami, interaktif dan menarik.

hikmah itu perlu dicari.

dan ujian perlu dimaknai..

ikhlas?

.

.

.

tadabur lah sendiri…

kenapa agaknya surah Qul huAllahu Ahad dinamakan Al-ikhlas walaupun takde kalimah ikhlas pun di dalamnya.. ?

 

 

 

 

 

Muhasabah cinta

بسم الله الرحمن الرحيم والصلاة والسلام على رسول الله

adik,

ingat tak masa mula kita kenal?

tangan kita bersalaman. mulut mengucup ke pipi, bertanya khabar.

nama saling ditanya dan senyuman terukir mesra.

syukur dengan nikmat ukhwah yang Allah kurniakan. rasa kasih dan sayang yang tercipta, dalam  duduk-duduk kita yang tidak bersahaja. duduk-duduk yang bukan membuang masa. malah mengisi hati, membuang dosa dan… percayakah kalau akak kata…

untuk kita bermuhasabah cinta.. ?

mungkin adik tak perasan…

tapi khabar diri yang akak tanya bukan semata-mata jasadmu yang terlihat mata tapi sebenarnya hatimu yang satu. dan apa yang lahir darinya…

apa khabarkah dia?

sihatkah? segarkah? penuhkah?

dan apa khabar cinta dan rindumu?

adakah untukNya? untuk syurgaNya?

masih mampukah hatimu menuju itu?

 

acap kali akak buntu… mencari jawapanmu.

adik,

mari kita bermuhasabah lagi… sampai adik ketemu.

dengan izinNya yang satu

akak takkan jemu.

T_T

 

jangan putus asa