Forgotten promises

bismillahirrahmaanirrahim..

as i was listening to a beautiful song by sami yusuf, Forgotten promises, it brought me back to remember the tafsir of surah Al-Haaqqah..

from the lyrics, and the video clip.. reminding us of the hunger and humanitarian mission to the overseen countries tested with drought and poverty.

“Our words must count
Hunger will not wait for promises we made”

how true…
in the ayaat in surah Al-Haaqqah after describing the people of Jannah who received their book of deeds by their right hands, Allah described those who are doomed for Hell after receiving their book of deeds by their left hands.. in a scary, grieving way.. and what was the character mentioned by Allah of those people entering the Hell?

69:33: Indeed, he did not used to believe in Allah, The Most Great,

69:34: Nor did he encourage the feeding of poor.

clearly stated.

Not only the obligation towards Allah but also implies our obligation towards other people, entailing the importance of amru bil ma’rufi (enjoining what is good). remember, that Allah did not state nor did YOU feed the poor but nor did we ENCOURAGE!

and feeding the poor and helping and encouraging others to do so is just one of the examples of what Allah wants from us.

let us tadabur surah Al-Haaqqah today, reading the ayaats verse by verse.. with our hearts.

kelas pukul 9

pagi tadi pagi yang istimewa. sejak semalam lagi sarah giat merancang perjalanan hari ni.

bangun pagi sesudah subuh, nak pergi jogging kat tepi pantai. sebelum tu, kena keluarkan dan rendam isi ayam untuk dibuat nasi goreng. keluarkan siap-siap sebab balik dari jogging, nak terus masak nasi goreng untuk sarapan dan untuk bekal tengahari. lepas tu siap-siap terus untuk ke kelas dan keluar rumah pukul 8:30 pagi! tak boleh lewat untuk kelas pukul 9 sebab pagi ni kelas Prof Nahed yang garang! GULP!

pengalaman berada dalam kelas dia mengajar hari tu cukup untuk memotivasikan kami untuk keluar awal kali ni. ‘late-comers’ dicemuh, diletakkan di belakang kelas dan tidak diendahkan.. sampailah kami buktikan kat dia yang kami tidak ‘lazy’ dan ‘not-motivated’ seperti yang dikatakan.

dan akhirnya pagi tadi, kami keluar pukul 8:35 pagi. 5 minit lewat daripada yang dirancang.

sampai ke seberang jalan untuk menunggu tramco (van awam), satu-satu tramco berlepas laju. yang berhenti pun, bukan nak ke mansyiyyah. adoiii… berat ni, berat. Prof Nahed nanti marah! kalau ada pun lepas tu yang berhenti semuanya penuh. dan akhirnya bila dapat naik, ada 10 minit je tinggal sebelum pukul 9. SAH tak lepas nak sampai kelas tepat pada masanya, lebih-lebih lagi ‘traffic jam’ kat mesir yang menjadi-jadi sejak naik tahun 6 ni.

dalam tramco yang asyik pula berhenti menurun dan menaikkan penumpang, sarah berhenti risau dan berfikir sejenak.

sarah bisik kat suami di sebelah..

“agaknya… niat kita salahlah.. kita punyalah nak datang kelas awal sebab takutkan Prof tu, bukan sebab memang kita nak pergi awal ke kelas. dan Allah uji kita macam ni. kita tak cukup ikhlas.”

terdiam lagi.

“kita kena banyak-banyakkan istighfar ni…”

sungguh, rasa sedih dan insaf.

selagi niat dan keikhlasan tidak padu dan mantap… Allah pasti akan uji.

walau kita merancang sekalipun, tapi untuk hadaf yang lain, tidak menyertakan redha Allah dan lebih mencari redha manusia..

Allah kembali mengingatkan yang Allahu A’la ‘ala kulli syai-in. Allah itu lebih tinggi daripada segala benda.

Prof Nahed garang, tapi semangat mengajarnya sangat tinggi. daripada banyak-banyak kelas family medicine yang sarah pergi, kelas dialah yang paling difahami, interaktif dan menarik.

hikmah itu perlu dicari.

dan ujian perlu dimaknai..

ikhlas?

.

.

.

tadabur lah sendiri…

kenapa agaknya surah Qul huAllahu Ahad dinamakan Al-ikhlas walaupun takde kalimah ikhlas pun di dalamnya.. ?

 

 

 

 

 

Mana satu Ramadhan anda?

Alhamdulillah, Allah sampaikan kita ke Ramadhan tahun ini. Semoga kita tidak putus dalam berusaha ke arah menjadikan Ramadhan ini, Ramadhan yang terbaik dalam hayat kita setakat ini, kerana tiada seorang pun di kalangan kita, yang mampu menjamin bahawa dia akan dapat bertemu dengan Ramahdan tahun hadapan.

Saya sekadar ingin membawa satu persoalan, bagaimana agaknya Ramadhan anda pada tahun ini akan dilalui? Adakah seperti Ramadhan para sahabat yang kesannya bertahan sehingga 6 bulan selepas Ramadhan, dan kemudiannya mereka lantas menyiapkan diri untuk bertemu dengan Ramadhan yang akan datang, seawal 6 bulan juga. Atau adakah Ramadhan kita berlalu dgn sia-sia? Ayuh ikhwah dan akhawat sekalian, kita cuba sebaik mungkin untuk mencontohi para Sahabat Radhiallahu ‘anhum dan Nabi Muhammad s.a.w.

Atas dasar inilah, saya nak ajak sahabat2 agar menghayati lirik lagu The Zikr; Ramadhan 2 Zaman. Mendalam maksudnya, menyentuh kalbu. Moga Ramadhan kita, Ramadhan yang menjadikan para sahabat dan Baginda s.a.w. sebagai qudwah, bukan Ramadhan yang disia-siakan, lantas menjadi haprak dan tidak bernilai.

 

Ramadhan,satu nasib tak serupa,
peluangnya sama, natijahnya berbeza.

Ramadhan mereka, gemilang cemerlang,
mukmin berjasa di awal zaman,
ramadhan kami malam terbuang,
muslim berdosa di akhir zaman.

Mereka gembira krn kedatanganmu,
kami gembira dgn pemergianmu,
malam mereka menyinar disimbah nur al-quran,
tp malam kami bulan bertemu dengkur.

Mereka berlumba mengejar maghfirah,
tp kami, nafsu diburu nafsu,
hati mereka bercahaya digilap taqwa,
jiwa kami gelap didera dosa.

Takbir mereka takbir kemenangan,
hadiah mujahadah sebulan ramadhan,
takbir kami lesu tak bermaya,
tanda kalah lemah tak berdaya
puasa sekadar lapar dan dahaga.

 

Ya Allah, kau bantulah kami ke arah memanfaatkan Ramadhan ini sebaiknya, Kau masukkanlah kami ke dalam golongan yang sedikit, golongan yang bertaqwa kepadamu dengan sebenar-benar taqwa, yang dijanjikan dengan balasan syurgaMu di akhirat kelak.

أَفَلاَ يَتَدَبَّرُونَ الْقُرْءَانَ؟

بسم الله الرحمن الرحيم والصلاة والسلام على رسول الله

i wonder, how come a person who reads the Quran is still not able to feel the fear and to be motivated in doing good?

how many ayaats are there explaining and reminding of what is going to happen. the ‘prognosis’ of being a kafir or for being negligent and not abiding to Allah’s rules.

and followed by ayaats of Allah’s rewards for the righteous and the people of taqwa..

over and over again.. the ayaats are repeated. sometimes, the exact phrase is repeated to remind.

the problem or the main issue is : we don’t care to read and to contemplate! that’s why…

we might be reading.. but we don’t stop to ‘tadabbur’. what a very nice word.. that i can’t find an english word to describe- maybe ‘ponder’ is the closest one i can get.

i’d like to share this beautiful ayat from surah Muhammad verse 24;

أَفَلاَ يَتَدَبَّرُونَ الْقُرْءَانَ أَمْ عَلَى قُلُوبٍ أَقْفَالُهَآ

Will they not, then, ponder over this Qur’an? – or are there locks upon their hearts?

indeed, there are locks upon the hearts that made them not able to ‘see’, firmly closing them so that none of the meanings can reach their hearts..

how sad can that be.

even sadder if some of us choose to leave the Quran, let alone to read it :(

have you ever felt at times when you feel there’s something missing? even though you pray and still read the Quran? well, i do too… but when i force myself to sit down, ponder upon the verses of Quran that i’m reading.. slowly the heavy knots that had been burdening my mind and soul, becomes loose and i feel free again-with a clear mind and a crying heart.

it’s just a matter of sitting down and making Zikrullah. it makes wonders.. :) after all the Quran is, like a ‘love letter’ sent by the Lord Himself specially for us, His beloved servants.. to fill our hearts. how weary can we be?

search for the key.

Tetamu itu

بسم الله الرحمن الرحيم

Mari kita fikirkan sejenak,

bagaimanakah lagak seseorang yang bakal menerima tetamu?

cuba kita bayangkan kalau kawan sekelas atau juniors kata nak datang ziarah… kelam-kabut juga dibuatnya. lagi-lagi kalau sarah.. :) debarnya lebih~

sebab apa? sebab semestinya kita nak pastikan rumah kita tersedia rapi.. kalau ada yang bersepah, segera dirapikan.. kalau ada yang tak bersapu, disapu licin siap bermop lagi kalau boleh.. kalau sempat sediakan makan, cepat-cepat dibuat.. baju rumah yang kita pakai pun ditukar kepada baju yang lebih sesuai, cantik dan menutup aurat. bukankah begitu??

segala persediaan yang kita buat tadi tu, untuk menerima kedatangan tetamu tersebut, agar dia lebih selesa dan gembira bertandang. kita sebagai tuan rumah pun berasa puas hati dan gembira menerima kunjungan tersebut. tetamu kan membawa rahmat.

ermm…

begitu juga dengan bulan yang bakal tiba…

bulan yang selalu orang gambarkan sebagai tetamu yang agung.

kadang-kadang sebagai madrasah.

walau apa pun.. kita perlu sedar yang kedatangan bulan yang dianggap tetamu ini, menuntut kita untuk membuat persediaan.

Persediaan fizikal, mental dan spiritual.

mari kita memperbanyakkan solat sunat, bacaan Al-Quran dan bertaubat..

kalau masih ada dalam mutabaah harian yang masih lompong dan belum dimantapkan, kita mantapkan sama-sama.

kalau masih ada karat-karat jahiliyah yang masih melekat, kita cuba kikiskan.

kalau ada maksiat yang kita lazimkan, segera muhasabah dan cuba sedaya-upaya untuk tinggalkan dan doa banyak-banyak supaya Allah bantu kita untuk meninggalkannya.

supaya kelak kita mampu melangkah ke bulan baru dengan langkah yang kemas dan diri yang sedia dilatih dan ditarbiyyah oleh bulan yang penuh keberkatan ini.

ya Allah.. terimalah usaha kecil kami untuk mendekatkan diri lagi kepadaMu.

tips:

  1.  jom kita buat list doa atau hajat yang kita nak doa sepanjang bulan ramadhan..
  2. tak lupa juga list perkara yang kita nak capai sepanjang bulan Ramadhan nanti..
kalau ada yang nak menambah tips atau peringatan, bolehlah kongsi.. :)

!!حيا تقرب الى الله