usrah

“usrah adalah halaqah yang ada ukhuwwah dan tarbiyyah.”

“manakala halaqah ialah usrah yang tiada ukhuwwah dan tarbiyyah.”

perkataan usrah tu sangat mendalam maksudnya.

dan kenapa ianya dipanggil usrah? kembali kita melihat maknanya… ‘keluarga’.

dalam keluarga, kita dididik.. bukan sahaja diajar.

dalam keluarga, tercipta ikatan yang kuat. saling mengambil berat.

dalam keluarga, kita belajar menerima teguran.

dalam keluarga, kita ikhlas memberi.

kita punya tanggungjawab.

ia adalah ‘support system’ kita yang utuh. ampuh.

bila kita pulang ke keluarga, kita rasa selamat. tercas… bahagia. senang.

orang kata.. bila kita berukhuwwah kerana ‘Dakwah’, ikatan tersebut sangat kuat..

pernah rasa?

perbualan berkisar tentang usaha untuk mencapai redhaNya sahaja. kerja yang tak pernah selesai. tiada masa kosong. setiap perkataan adalah tentang bagaimana nak memartabatkan Islam tu kembali. tiada apa yang tersia. Subhanallah..

ikatan yang lebih kuat daripada ikatan persahabatan atas dasar minat yang sama, kampung yang sama, sekolah yang sama.. dasarnya adalah kecintaan yang satu, ke arah Cinta Allah dan Rasul..

dan orang kata.. bila kita cinta kerana Allah, sumber kasih sayang tersebut ialah Allah.. sumber yang tak akan putus. terus mengalir.

seperti dakwahNya yang takkan putus, terus menyuburkan apa yang ada di sekelilingnya.. tenang dan akhirnya mampu mengubah keadaan tanah semulajadi secara berdikit-dikit.

cinta yang kutemui bermula dengan usrah.

dan terus, ku mahu belajar berdakwah.

kelas pukul 9

pagi tadi pagi yang istimewa. sejak semalam lagi sarah giat merancang perjalanan hari ni.

bangun pagi sesudah subuh, nak pergi jogging kat tepi pantai. sebelum tu, kena keluarkan dan rendam isi ayam untuk dibuat nasi goreng. keluarkan siap-siap sebab balik dari jogging, nak terus masak nasi goreng untuk sarapan dan untuk bekal tengahari. lepas tu siap-siap terus untuk ke kelas dan keluar rumah pukul 8:30 pagi! tak boleh lewat untuk kelas pukul 9 sebab pagi ni kelas Prof Nahed yang garang! GULP!

pengalaman berada dalam kelas dia mengajar hari tu cukup untuk memotivasikan kami untuk keluar awal kali ni. ‘late-comers’ dicemuh, diletakkan di belakang kelas dan tidak diendahkan.. sampailah kami buktikan kat dia yang kami tidak ‘lazy’ dan ‘not-motivated’ seperti yang dikatakan.

dan akhirnya pagi tadi, kami keluar pukul 8:35 pagi. 5 minit lewat daripada yang dirancang.

sampai ke seberang jalan untuk menunggu tramco (van awam), satu-satu tramco berlepas laju. yang berhenti pun, bukan nak ke mansyiyyah. adoiii… berat ni, berat. Prof Nahed nanti marah! kalau ada pun lepas tu yang berhenti semuanya penuh. dan akhirnya bila dapat naik, ada 10 minit je tinggal sebelum pukul 9. SAH tak lepas nak sampai kelas tepat pada masanya, lebih-lebih lagi ‘traffic jam’ kat mesir yang menjadi-jadi sejak naik tahun 6 ni.

dalam tramco yang asyik pula berhenti menurun dan menaikkan penumpang, sarah berhenti risau dan berfikir sejenak.

sarah bisik kat suami di sebelah..

“agaknya… niat kita salahlah.. kita punyalah nak datang kelas awal sebab takutkan Prof tu, bukan sebab memang kita nak pergi awal ke kelas. dan Allah uji kita macam ni. kita tak cukup ikhlas.”

terdiam lagi.

“kita kena banyak-banyakkan istighfar ni…”

sungguh, rasa sedih dan insaf.

selagi niat dan keikhlasan tidak padu dan mantap… Allah pasti akan uji.

walau kita merancang sekalipun, tapi untuk hadaf yang lain, tidak menyertakan redha Allah dan lebih mencari redha manusia..

Allah kembali mengingatkan yang Allahu A’la ‘ala kulli syai-in. Allah itu lebih tinggi daripada segala benda.

Prof Nahed garang, tapi semangat mengajarnya sangat tinggi. daripada banyak-banyak kelas family medicine yang sarah pergi, kelas dialah yang paling difahami, interaktif dan menarik.

hikmah itu perlu dicari.

dan ujian perlu dimaknai..

ikhlas?

.

.

.

tadabur lah sendiri…

kenapa agaknya surah Qul huAllahu Ahad dinamakan Al-ikhlas walaupun takde kalimah ikhlas pun di dalamnya.. ?

 

 

 

 

 

Meat Casserole

we were so eager to eat it that we forgot to shoot the photo first before starting our dinner!

I just thought of sharing this recipe that i tried few days ago for our iftar and dinner. So here you go!

What you need:

1. 200g of pasta of your choice.

2. A medium sized onion, chopped.

3. 2 cloves of garlic, chopped.

4. 250g of minced meat.

5. A bell pepper, sliced.

6. A small carrot, grated.

7. A small potato, grated.

8. 1 tsp salt.

9. 1/2 tsp Italian mixed herbs.

10. 3 tbs of melted butter.

11. 1 cup of thick mushroom soup.

12. 1/2 cup of milk.

13. 2 eggs.

14. 1 cup of grated cheddar cheese.

15. 1 cup of mozzarella cheese.

16. 2 cups of crushed potato chips (salt flavored).

17. A good functioning oven!

How you prepare it:

1. Bring 2 liters of water with 1 tsp of salt to boil, cook the pasta till al dente (firm but not hard), drain, then put it aside.

2. Saute the chopped onion and garlic in with the butter. When it turns brownish, mix in the minced meat and cooked it for about 10 minutes.

3. Then, mix in the sliced bell pepper, grated potato and carrot together with the salt and the italian herb. Cook it for about another 5 minutes. Then, let it cool down.

4. Mix the eggs and the milk, and beat them till well mixed.

5. Preheat the oven at 180-200 Celsius for about 10 minutes.

6. In a large bowl, thoroughly mix together the pasta, the cooked meat and vegetables, the mushroom soup, the egg and milk mixture, and the cheddar cheese. Transfer it to a baking dish, and top it with the mozzarella cheese and the crushed potato chips.

7. Bake for 25-30 minutes in the preheated oven. After the timer stops, let it stay in the oven for another 5 minutes.

8. Serve it hot and bon appetit!

bon appetit!

p/s: I was too lazy to shoot the casserole with my DSLR, so the photos above are from my wife’s phone and mine. What’s important is that my wife loved the casserole, wohoo!

chewy gummy

as i walked along a road

awfully glee and carefree

i stepped on a gum chewed already

yucky-icky-sticky-bitsy

Oh no, dear me

it’s so gooey.

as it stuck durably

tight and stubbornly

on the sole of my shoe

so persistently

i ponder and observed

and came to see

this gum. yes, this..

that’s bothering me

what if we think

this thing as ma’asi

it may seem small,

but if you forsee

it’ll be stuck to you

like this chewy gummy.

Oh no, that’s bad!

even more remorseful

i shall not let my life be regretful!

 

little gum has taught me

such wonderful analogy

be careful of that sticky

bad habit, zunub wal ma’asi..

 

 

 

 

 

 

04/08/11

10 pm

guest/tarbawi room

 

cinggam memang susah nak dibuang

tapi kena buang.

tak boleh biarkan ia terus melekat.

sama dengan jahiliyyah dalam diri.

Elective in Dermatology department

بسم الله الرحمن الرحيم والصلاة والسلام على رسول الله

Alhamdulillah, our elective course in Dermatology Department is practically OVER!

well, i might sound like i did not enjoy even the least of it.. but not really, i enjoyed myself nevertheless and regardless of the repetitions, i think some time later in life, far into the future.. i’ll be blessed for going through all that.. besides, like one of the famous Egyptian Arabic proverb says:

التكرار يعلم الشطار

“REPETITION TEACHES THE CLEVER”

but i found another proverb that says;

التكرار يعلم الحمار

Repetition teaches (even) a donkey.. what?!?! ;)

today’s class was rather fulfilling for me. i found myself enjoying the topic of Vasculitis! i believe i felt that way because, way back during my rounds in internal medicine department last year (fourth year) i cracked my head into studying Vasculitis for TBL with all those strange terms and i really felt it was way tooo heavy for a fourth year student to study (well, that was what i thought back then)… and today, when the Dr went through the topic, i was excited to come across them all again, having flashbacks of the notes i jotted down..

well, that was not the only thing that i felt interesting today..

we had the chance to see how an ellipse skin biopsy was done. more or less like this.

and to make things more interesting was that the patient was query of Kaposi Sarcoma in a suspected HIV positive patient. my eyes went wide open when i heard the Dr discussing with other Drs wanting to do a list of investigations for the patients including to test him for HIV.

Kaposi sarcoma is a common disease to come in AIDS patient and is related to Human Herpes Virus 8 (HHV-8). it is a malignancy affecting the blood vessels hence the bloody biopsy and  the erythematous to violaceous cutaneous lesions seen having several morphologies.

in AIDS-diseased patient however it is common to find the lesion in the body folds and extending in the upper trunk. like the patient we had, he has erythematous lesions under the armpit (where the biopsy was taken), between the abdominal folds, around the genital area and even around the eyes. the patient was very old, rather cachexic, had previously lost weight and was from Syria.

i pray that the results will be good and that HIV will be ruled out as a differential diagnosis of his condition.. ameen ya Rabb.

interesting case it was. and very rare to encounter i believe.

at the end of this round.. i came to believe that no specialty in medicine is easy. i had the perception that Dermatology is an easy field dealing with simple diseases… rather it is very vast. a single lesion has many differential diagnosis. and one must have a strong knowledge of internal medicine.

quoting some of the Professors and Drs :

“i like dermatology, because you can see the lesion and disease. unlike some diseases like in the internal medicine, you cannot see.”

“i took dermatology because i thought it was simple and when i studied in medical school, the book was small (to indicate that there’s not much to be known). but when you are in the Masters program, the books to be read is that big (showing how much load it was). it’s very huge. with many many differential diagnosis..”

.

.

.

aaah.. i’m just relieved that my studying course this year is finally coming to an end. a lot have i gone through this year, many experiences… including special events and memories to be cherished all my life.. :)

and now is the time for study leave! the best time of the year to study and at the same time, imagining yourself returning back to your loved ones in Malaysia..

please pray for all of us here.. and may Allah reward you in return way much more..

Allahul Musta’an..

Looking forward to study with my partner- we make a good study group when it comes to Exams~ :) hopefully we make a good study group even during our classes and rounds ;P

next year maybe?? Oh My God, it will be the only year left pun! must strive harder and smarter…

will be moving on to the final year of medical school.. can’t imagine what’s it like to be graduating after 6 years of studying…

-.-

relieved?

or scared?

Cinta itu daripada Allah Ta’ala

بسم الله الرحمن الرحيم والصلاة والسلام على رسول الله

Ramadan hadir membawa pelbagai perasaan, kenangan dan memori.

kalau mereka yang belajar di mesir, pasti merasai kemanisan Ramadan dan indahnya berpuasa di bumi anbiya’ ini.. jauh berbeza berbanding Malaysia.

Ramadan kali ni, tak lagi di Shatby. kalau dulu merasa juga solat tarawih di Game’ Ibrahim yang jema’ahnya melimpah ruah sampai penuh jalan-jalan di sekitarnya. bagaikan lautan manusia.. atau kadang-kadang nampak macam semut-semut ketika bertebarannya manusia untuk pulang setelah selesai solat bersama. naik tram yang lazimnya seperti kura-kura tu terasa bagai siput! hehe.. kadang-kadang lebih selesa berjalan kaki je balik, rumah Shatby tak berapa jauh pun.

Walaupun solat kali ni di masjid yang dekat sahaja tapi Alhamdulillah, hikmah Allah tetap ada dan sarah nak kongsikan beberapa mutiara yang sempat dikutip untuk manfaat bersama insyaAllah.

antara 4 raka’at tarawih dan 4 raka’at seterusnya ada seorang akhawat arab yang bangun memberi tazkirah, mula-mula terkejut juga, macam marahkan seseorang.. tapi rupanya dia sedang memberi tazkirah dengan penuh lantang dia bersuara, laju sungguh tapi sempat sarah tangkap 2 hadis yang dikongsikan. atau mungkin yang membawa erti yang sama dengan apa yang telah dikatakan.

Hadis Cinta itu daripada Allah SWT.

عن أبي هريرة ـ رضي الله عنه 
قال: قال رسول الله صلى الله عليه وسلم: “إن الله إذا أحب عبداً دعا له جبريل، عليه السلام، فقال: إني أحب فلانا فأحبه، قال: فيحبه جبريل، ثم ينادي في السماء فيقول: إن الله يحب فلانا فأحبوه، فيحبه أهل السماء، قال: ثم يوضع له القبول في الأرض

Diriwayatkan daripada Abu Hurairah r.a, daripasa Nabi s.a.w, Baginda bersabda : “Apabila Allah mencintai seseorang hamba, Dia menyeru Jibril: “Sesungguhnya Allah mencintai si fulan, maka cintailah kepadanya.” Lantas Jibril mencintainya, lalu Jibril menyeru di kalangan penghuni langit: “Sesungguhnya Allah mencintai si fulan, maka cintailah kamu semua kepadanya.” Lalu semua penghuni langit mencintainy. Kemudian diletakkan untuknya penerimaan di kalangan penduduk bumi.” Hadis diriwayatkan oleh al-Bukhari, Muslim dan al-Bazzar.

Hadis ni pernah kami serumah (bait ulfah) baca bersama ketika sharing malam-malam kami dari kitab Al-Adab- himpunan hadis-hadis adab dalam Islam. di sini sarah sertakan sekali huraian berkenaan dengan hadis ini.

Al-Bazzar meriwayatkan daripada Abu Hurairah r.a, bahawa Nabi s.a.w bersabda:

Tiada mana-mana hamba melainkan dia ada reputasi di langit. Jika reputasinya baik, ia diletakkan di bumi, Jika reputasinya buruk, ia juga diletakkan di bumi.

Melalui sanad Suhail daripada bapa beliau, at-Tarmizi dan Ibnu Abi Haitam menambah selepas lafaz di atas:

Kemudian Rasulullah s.a.w membaca firman Allah Ta’ala yang bermaksud:

إِنَّ الَّذِينَ آمَنُوا وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ سَيَجْعَلُ لَهُمُ الرَّحْمَٰنُ وُدًّا   -سورة مريم ٩٦

Sesungguhnya orang-orang yang beriman dan beramal soleh, Tuhan yang Maha Merahmati akan menjadikan untuk mereka kasih sayang (antara mereka. Dengan kasih sayang itu, mereka saling berkasih sayang dan mencintai, serta mereka dikasihi Allah).

Muslim pula menambah dalam riwayat beliau:

Apabila Allah membenci seseorang hamba, Dia memanggil Jibril: “Sesungguhnya Allah membenci si fulan, oleh itu bencilah kepada dia.” Lalu Jibril membencinya. Maka Jibril menyeru di kalangan penghuni langit: “Sesungguhnya Allah membenci si fulan, oleh itu bencilah kepada dia.” Lalu semua penghuni langit membencinya. Kemudian kebencian kepadanya diletakkan di bumi.

Pengajaran yang menarik:

1) Allah memanggil hamba yang dicintaiNya dengan NAMAnya sendiri! sangat spesifik! dan bukan sekadar menyebut pangkat, jawatan atau pekerjaannya di dunia. dalam kita bergaul sesama manusia, memanggil seseorang dengan namanya sendiri menunjukkan keintiman.. mencipta ‘bonding’, malah dengan ‘patient’ sekalipun.

2) Kasih sayang dalam hati manusia adalah tanda kasih sayang Allah- kemahuanNya untuk memberi kebaikan pahala kepada hambaNya. Kasih sayang malaikat pula ialah mereka memohonkan ampun untuknya, mahukan kebaikan untuknya di dunia dan akhirat. dan kasih sayang hamba-hamba Allah kepadanya ialah kepercayaan baik mereka kepadanya dan kemahuan untuk menolak keburukan daripadanya.

3) maksud penerimaan yang disebut ialah penerimaan terhadap hamba tersebut dengan kasih sayang, kecenderungan hati dan keredhaan kepadanya

4) cinta terbahagi kepada 3:

  • cinta ketuhanan – Cinta Allah kepada hamba
  • cinta rohani – Cinta para malaikat kepadanya
  • cinta semula jadi – Cinta para hamba kepada hamba tersebut

5) Pentingnya doa dan membersihkan diri dengan istighfar , beramal soleh dan cuba sedaya upaya untuk meningkatkan taqwa diri dalam hidup.. supaya kita menjadi hamba yang dicintai Allah.

6) Sebelum kita mencari cinta manusia, kita perlu cari Cinta Allah dahulu.. ;)

اللهم أني أسألك حبك وحب من يحبك وحب عمل يقربنى إلى حبك  

ada lagi satu hadis yang ukhti tu kongsi.. berkenaan kemurahan rezeki dengan sebab silaturrahim. sarah sambung lain kali insyaAllah.. :)

rindu sharing serumah kita dulu-dulu dengan shifa (mama), taqiah (kakak) dan afifah (nunu).. :) uhibbukum fillah~  <3